W dniu 30.06.2019 zakończyliśmy dwuletni projekt "Eksperyment w obiektywie" prowadzony przez Zespół Szkół nr 10 i Zespół Szkół nr 18 w Zabrzu. 

W czasie dwóch lat trwania projektu prowadzono aktywności w ramach pięciu zadań. 

1. Doradztwo edukacyjno-zawodowe - każdy z uczestników projektu odbył 3 godziny indywidualnego doradztwa edukacyjno-zawodowego. W czasie zajęć określano predyspozycje ucznia, jego zainteresowania i poziom wiedzy z przedmiotów przyrodniczych oraz zaplanować dalsze działania edukacyjne i wybór zawodu wraz z konkretnymi wskazówkami działań. Jednocześnie umożliwiono skorzystanie z całego cyklu zajęć o charakterze interdyscyplinarnym - Eksperyment w obiektywie, aby przybliżyć im przedmioty przyrodnicze i pokazać ich znaczenie w jednej przykładowej dziedzinie, jaką jest fotografia stanowiąca motyw przewodni zajęć. Fotografia jako forma przekazu sama w sobie jest bardzo atrakcyjna, dlatego wzbudza zainteresowanie uczniów. Takie rozwiązanie pozwoliło na zmniejszenie barier psychicznych takich jak lęk przed porażką, frustracja, brak wiary we własne możliwości i brak przekonania o przydatności przedmiotów przyrodniczych. Celem zajęć było również wzbudzenie zainteresowania i promowanie kreatywności. 

2. Zabawy z optyką - czyli jak uchwycić piękno (zajęcia z fizyki). W naukach przyrodniczych dla uczniów najciekawsze są eksperymenty, które mogą stanowić doskonałą bazę do wyjaśniania zjawisk fizycznych i poszerzania swojej wiedzy. Doświadczenia są także punktem wyjścia do zadawania pytań, stawiania hipotez i próby ich potwierdzenia. Główną tematyką zajęć była optyka geometryczna, która pozwala zrozumieć działanie przeróżnych przyrządów optycznych, ludzkiego oka, a także wyjaśnić działanie aparatów fotograficznych. Uczniowie poprzez wykonywanie doświadczeń oraz pomiarów wyjaśniali zjawiska fizyczne oraz rządzące nimi prawa. Poznali również metody badawcze, sposoby analizowania danych i prezentowania wyników.

3. Fotograficzne czary mary (zajęcia z chemii). Zadanie podzielone było na dwie części: teoretyczno-laboratoryjną (zajęcia w szkole, gdzie uczniowie uwieczniali najbardziej spektakularne doświadczenia chemiczne: Bijące serce rtęciowe, Burza w probówce, Chemiczny higrometr, Fontanna, Gwałtowne chłodzenie, Linka z roztworu, Pierścienie Lieseganga, Płonąca galaretka, Podwodny ogród, Sztuczna krew, Światłolubny roztwór, Świece dymne, Węże faraona, Wulkan) oraz praktyczną (zajęcia nazwane Camera Obscura od gigantycznego apratu fotograficznego, budynku znajdującego się na terenie Parku 12C). Uczniowie obejrzeli panoramę okolicy znajdującą się wewnątrz budynku bez okien. Jest to możliwe dzięki układom soczewek i zwierciadeł zamontowanych u szczytu budynku, które odpowiednio ustawione rzutują obraz na płaski stół. Dzięki obsługiwanemu ręcznie mechanizmowi uczniowie mogli manipulować zarówno ostrością, jak i obrotem soczewki skupiającej obraz. W budynku znajduje się także ciemnia fotograficzna, umożliwiająca wywołanie "zdjęć" zrobionych przez zainstalowany aparat wielkośrednicowy. Uczniowie mieli możliwość wywołania własnych zdjęć wykonanych metodą tradycyjną. 

4. Zabawy z grafiką (zajęcia z grafiki 3D). Efekt wizualny rzutu perspektywicznego (skrót perspektywiczny) jest bardzo podobny do efektów obserwowanych w fotografii oraz w układzie wzrokowym człowieka. W czasie zajęc uczniowie poznawali podstawy grafiki 3D (plakaty, ulotki, własne logo, praca na gotowych modelach) oraz animacji 3D w programie Blender, a także tworzyli wirtualne kopie obiektów, które potem mogli wydrukować na drukarkach 3D. 

5. Wyjazd edukacyjny do Centrum Kopernika. Centrum Nauki Kopernik to przestrzeń, która inspiruje uczniów do obserwacji, doświadczania, zadawania pytań i poszukiwania odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Ekspozycja podzielona jest na sześć interdyscyplinarnych galerii z ponad 450 eksponatami. Muzyka idzie ramię w ramię z biologią, a matematyka z architekturą. Nauka wchodzi w świat emocji, a nawet sami zwiedzający mogą stać się też przedmiotem obserwacji.

Liczby projektu:

120 uczestników projektu

140 godzin zajęć z fizyki

56 godzin zajęc z chemii

336 godzin zajęć praktycznych (Camera Obscura)

280 godzin zajęć z grafiki 3D

2 wyjazdy do Centrum Nauki Kopernik. 

Wyposażenie do szkół:

2 drukarki 3D

1 szafa na odczynniki chemiczne i dygestorium

4 ławy optyczne

Galerie zdjęć

Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!