Szkoła

Rozkład lekcji, Projekty, Pedagog, Dni wolne, Dla uczniów i rodziców

Dyrekcja

Tomasz Grabski

Dyrektor

Pn.
Wt.
Śr. 14:30 - 15:30
Cz. 07:30 - 08:30
Pt.

Elżbieta Brzezińska

Wicedyrektor

Pn.
Wt.
Śr.
Cz.
Pt. 14:00 - 15:30

Iwona Maciuła

Wicedyrektor

Pn.
Wt.
Śr.
Cz.
Pt. 10:00 - 11:00

Anna Zwolińska

Wicedyrektor

Pn. 07:15 - 08:15
Wt.
Śr.
Cz.
Pt.

Podręczniki

Szkoła Podstawowa

Podręczniki dla klas 1-8 Szkoły Podstawowej

2024/25
Nowa Podstawa

Liceum / Technikum

Klasa 5

2024/25
 
 
 
 
Nowa Podstawa

Godziny Lekcyjne

0. 7:25 - 8:10
1. 8:15 - 9:00
2. 9:10 - 9:55
3. 10:05 - 10:50
4. 11:00 - 11:45
Obiady: 11:45 - 12:00
5. 12:00 - 12:45
Obiady: 12:45 - 13:00
6. 13:00 - 13:45
7. 13:50 - 14:35
8. 14:40 - 15:25
9. 15:30 - 16:15
10. 16:20 - 17:05

Projekty w naszej Szkole

Informacje dla Rodziców

Spotkania z Rodzicami

12.09.2024 Zebranie z Rodzicami

21.11.2024 Konsultacje z Rodzicami

23.01.2025 Zebranie z Rodzicami

27.03.2025 Konsultacje z Rodzicami

29.05.2025 Zebranie z Rodzicami

Dane przelewu na rade rodziców

Numer rachunku: 89 1240 4849 1111 0010 9557 6102
Nazwa: Rada Rodziców Zespołu Szkół nr 10 Zabrze
Adres: ul. Chopina 26, 41-807 Zabrze
Tytuł przelewu: imię i nazwisko ucznia, klasa, typ szkoły

Pedagodzy

Katarzyna Rachubińska

Pedagog
Pn. 8:00 - 13:00
Wt. 11:00 - 15:00
Śr. 11:00 - 15:00
Czw. 8:00 - 12:00
Pt. 8:00 - 12:00

Beata Wichary

Pedagog
Pn. 11:00 - 15:00
Wt. 8:00 - 13:00
Śr. 8:00 - 13:00
Czw. 10:00 - 15:00
Pt. 8:00 - 12:00

Beata Biernat-Wąż

Pedagog
---
Wt. 7:30 - 10:30
Śr. 8:00 - 14:00
Czw. 11:00 - 16:00
Pt. 11:00 - 15:00
Pomoc pedagogiczna

Informacja dla rodziców dot. pomocy psychologiczno – pedagogicznej

    W szkole udzielana i organizowana jest pomoc psychologiczno – pedagogiczna dla uczniów. Jest ona dobrowolna i nieodpłatna.

    Pomoc udzielana jest we współpracy z:

  • rodzicami uczniów
  • poradniami psychologiczno – pedagogicznymi,poradniami specjalistycznymi
  • instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży
  • innymi szkołami

    Może być na udzielana z inicjatywy:

  • ucznia,
  • rodzica ucznia,
  • dyrektora szkoły,
  • nauczyciela, poradni, kuratora sądowego.

    W szkole pomoc udzielana jest w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz w formie:

  • zajęć rozwijających uzdolnienia,
  • zajęć korekcyjno – kompensacyjnych,
  • dydaktyczno – wyrównawczych,
  • zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia oraz zawodu
  • porad i konsultacji
NIE dla narkotyków

Dlaczego nie warto brać narkotyków

Narkotyki są substancjami zmieniającymi świadomość, wpływającymi na organizm w sposób nieodwracalny, wyrządzają w nim trwałe zmiany, wpływając na jego funkcjonowanie. Ryzyko uzależnienia wiąże się z zażywaniem jakiejkolwiek substancji psychoaktywnej, nie istnieją czynniki uodparniające przed rozwojem uzależnienia i nie ma czegoś takiego takiego jak kontrolowane branie narkotyków. Każdy narkotyk prędzej czy później uzależnia.

Narkotyki wpływają na Twój:

  • mózg i układ nerwowy
  • serce
  • wątrobę
  • układ trawienny
  • szpik kostny
  • układ rozrodczy

Działanie narkotyków na organizm:

  • narkotyki wstrzymują dopływ tlenu do mózgu, przez co obumierają szare komórki, które już się nie regenerują,
  • branie narkotyków może spowodować zapalenie żył oraz zapalenie mięśnia sercowego, co może doprowadzić do śmierci,
  • pod wpływem narkotyków wątroba obumiera i przestaje funkcjonować,
  • narkotyki wypłukują z organizmu wapń przez co niszczą uzębienie oraz powodują wysuszenie błon śluzowych,
  • pod wpływem narkotyków zanikają czerwone ciałka krwi bez których organizm jest niedotleniony
  • narkotyki uszkadzają komórki rozrodcze, powodując trwałe zmiany w chromosomach

Dlaczego ludzie sięgają po narkotyki?

Wielu ludzi zaczyna brać narkotyki pod wpływem środowiska, są do tego namawiani – człowiek, który ulega tej presji narażony jest na uzależnienie a nawet śmierć, prawdziwi koledzy o przyjaciele nie proponują nam czegoś, co nam szkodzi.

Czasami ludzie, którzy maja kłopoty próbują uciec od nich i rzeczywistości biorąc narkotyki – narkotyki nie rozwiązują problemów, sprawiają, że jest ich jeszcze więcej, problemy rozwiązuje się z pomocą innych i wiara we własne możliwości.

Niektórzy sięgają po narkotyki bo myślą, że przeżyją coś niezwykłego – już po pierwszym razie możesz się uzależnić, a efektem jest samotność i odrzucenie, u niektórych osób po zażyciu może nastąpić wstrząs, który może doprowadzić do śmierci.

Na początku możesz dostać narkotyk za darmo, tylko po to, abyś się wciągnął – narkotyki kosztują, sięgając po nie musisz się liczyć z tym, że dla ich zdobycia będziesz w stanie popełnić przestępstwo.

JAK ROZPOZNAĆ, ŻE DZIECKO SIĘGA PO NARKOTYKI. 

Bardzo dużo młodych ludzi sięga po narkotyki przez ciekawość, często pod wpływem nacisków ze strony grupy rówieśniczej, bądź też z powodu problemów o których nic nie wiesz. Ważne byś w porę zauważył niepokojące oznaki używania, abyś umiał wysłuchać i spokojnie porozmawiać ze swoim dzieckiem. Jeśli dziecko samo przyjdzie do ciebie z tym problemem doceń, jakim zaufaniem cie darzy. Jeśli uznasz, że sam nie poradzisz sobie z problemem, nie wahaj się poszukać specjalistycznej pomocy, bo zwlekanie w tym przypadku działa na niekorzyść.

Sygnały/oznaki kontaktu dziecka z narkotykami:

  • Nagłe zmiany nastroju i aktywności /duża aktywność, zmęczenie/. Izolowanie i zamykanie się w sobie.
  • Nagła zmiana grona dotychczasowych przyjaciół na innych, zwłaszcza na starszych od siebie.
  • Spadek zainteresowania szkołą, sportem, ulubionymi zajęciami.
  • Izolowanie się od innych domowników, spędzanie większości czasu samotnie w swoim pokoju.
  • Kłamstwa, wynoszenie wartościowych przedmiotów z domu.
  • Nie wytłumaczenie spóźnienia, późne powroty do domu, spędzanie nocy poza domem.
  • Tajemnicze, krótkie rozmowy telefoniczne.

Zwróć uwagę na przedmioty w otoczeniu dziecka – małe foliowe torebki, lufki, papierki do robienia skrętów, białe lub kolorowe pastylki, kapsułki, kryształki, biały proszek, brązowozielone liście i nasionka, nagłe zainteresowanie hodowlą roślin, fajki, słodkawą woń oddechu. Zmiany zdrowotne – częste pociąganie nosem, popękane naczynka krwionośne, zwłaszcza na twarzy, nadpobudliwość, nadmierna gadatliwość, niepokój psychoruchowy, rozszerzone nie reagujące na światło źrenice, bezsenność, niepokój, spadek koncentracji uwagi.

Co możesz zrobić:

  • Nie wpadaj w panikę i nie działaj pochopnie.
  • Zastanów się dlaczego dziecko sięgnęło po narkotyk.
  • Porozmawiaj ze swoim dzieckiem, ale nie atakuj, nie krytykuj i nie obwiniaj go. Powiedz, ze się martwisz i chcesz mu pomóc.
  • Nie rozmawiaj z dzieckiem, gdy znajduje sie pod wpływem narkotyku, poczekaj, aż przestanie działać.
  • Pomyśl jak najlepiej pomóc swojemu dziecku, zastanów się jakie masz możliwości, jakie są mocne strony waszych relacji.
  • Skorzystaj z pomocy specjalistów.
  • Zapobiegaj – tak wcześnie jak to możliwe, od chwili narodzin. Twoja miłość i mądrość to najpewniejszy sposób, aby uchronić dziecko przed narkotykami.

Gdzie szukać pomocy:

  • Ośrodek Profilaktyki i Leczenia Uzależnień
    Zabrze, Park Hutniczy 6
    tel. 32 278 11 99
  • Stowarzyszenie KARAN – infolinia dla osób z problemem narkotykowym
    tel. 800 120 289
Agresja i przemoc to nie rozwiązanie

JAK RADZIĆ SOBIE Z AGRESJĄ I PRZEMOCĄ. 

ZŁOŚĆ – uczucie silnego wzburzenia, irytacji. Jest emocją, która jest właściwa wszystkim ludziom. Nie jest ani dobra ani zła, jest czymś naturalnym.
AGRESJA – wrogie, napastliwe zachowanie względem kogoś lub czegoś. W przeciwieństwie do złości jest zjawiskiem negatywnym, wyrządzającym szkodę.
PRZEMOC – zamierzone i wykorzystujące przewagę sił działanie skierowane przeciwko drugiej osobie, które narusza prawa i dobra osobiste.

Agresja i przemoc podlegają karze.
Agresja i przemoc mogą mieć formę psychiczną lub fizyczną.
Agresja i przemoc psychiczna to: wyzwiska, wyśmiewanie, poniżanie, ośmieszanie, przeklinanie, zastraszanie, grożenie.
Agresja i przemoc fizyczna to: popychanie, szturchanie, kopanie, bicie, sprawianie bólu fizycznego.

SPOSOBY OBRONY PRZED AGRESJĄ

  • postawa osoby pewnej siebie, ale nie „chojraka”
  • rezygnacja z prowokacyjnych zaczepek
  • ucieczka
  • zgłoszenie faktu prześladowania rodzicom, wychowawcy, pedagogowi lub dyrektorowi szkoły
  • poinformowanie policji
  • nieodpowiadanie na zaczepki
  • zapewnienie sobie opieki osoby dorosłej, gdy wracasz do domu po zmierzchu
  • nie przyznawanie się do posiadania pieniędzy lub innych wartościowych rzeczy
  • trenowanie technik samoobrony
  • nagłośnienie sprawy
  • nie wpuszczanie obcych do mieszkania
  • nie uleganie osobom próbujących nas zastraszyć

PRZEMOC RÓWIEŚNICZA

  Przemoc rówieśnicza jest wtedy gdy:

  • silniejszy krzywdzi słabszego
  • silniejszy robi to celowo

  Przemoc jest wtedy gdy sprawca ma intencje działania:

  • ukarać osobę bitą
  • wyładować na niej swoją złość
  • podporządkować sobie ofiarę
  • zadać ból
  • poniżyć, upokorzyć

Pamiętaj! Nie ujawnienie agresji lub przemocy sprawia, że sprawca czuje się silniejszy, pewniejszy siebie, bezkarny.

To wzmacnia jego zachowanie. Agresja i przemoc nie lubią świadków. Jeśli chcesz pomóc sobie lub koledze powiedz o agresji lub przemocy osobie dorosłej. Tylko ujawnienie tych zjawisk może je zakończyć.

Instytucje dla uczniów i rodziców
  • Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
    Zabrze, ul. 3-go Maja 12
    tel. 32 271 19 51
  • Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie
    Zabrze, ul. Roosvelta
    tel. 32 277 78 00
    – oddział w Mikulczycach
      ul. Tarnopolska
      tel. 32 271 86 51
  • Zespół Interwencji Kryzysowej Zabrze
    ul. Wyzwolenia 7
    tel. 32 271 64 31
  • Ośrodek Profilaktyki i Leczenia Uzależnień
    Zabrze, Park Hutniczy
    tel. 32 278 11 99
  • Ośrodek Leczenia Nerwic i Zaburzeń Jedzenia
    Gliwice, ul. Asnyka 10
    tel. 32 238 34 70
Jak efektywnie zaplanować swoją przyszłość

Wybierając liceum ogólnokształcące już w pierwszym roku nauki musimy podjąć decyzję o tym jakich przedmiotów chcemy się uczyć w stopniu rozszerzonym.

Ma to związek z możliwością zdawania tych przedmiotów na maturze, co przekłada się na wachlarz wyboru kierunków studiów.

    Sytuacja ta dotyczy również młodzieży technikum i liceum profilowanego, przy czym uczniowie nie muszą od razu wybierać rozszerzeń. Absolwenci technikum mogą wejść na rynek pracy nie kontynuując edukacji.

Niektórzy uczniowie liceum zapewne wybiorą szkołę policealną, która nie wymaga zaliczenia matury. Wszystkich jednak dotyczy planowanie swojej kariery zawodowej.

Proponuję, aby rozpocząć od wizji swojej przyszłej pracy. Nawet osoby, które ukończą szkołę z dyplomem technika informatyka czy elektronika mogą na różne sposoby wykorzystać swoje umiejętności.

Dla zainteresowanych studiami

Edukacja na uczelni wyższej może się odbywać w trybie stacjonarnym, gdzie zajęcia odbywają się od poniedziałku do piątku lub niestacjonarnym, polegającym na zjazdach weekendowych co drugi tydzień. Zdarza się też, że zajęcia odbywają się w formie studiów wieczorowych.

    Naukę po maturze zaczynamy na studiach I stopnia czyli licencjackich, które trwają 3 lata lub inżynierskich 3,5-letnich.

Potem możemy kontynuować edukację na studiach II stopnia czyli magisterskich trwających 2 lata lub 1,5 roku w przypadku inżyniera.

   Niektóre kierunki wymagają kształcenia jednolitego magisterskiego, trwającego 5 lub 6 lat np. medycyna, psychologia, prawo.

    Za edukację na Studiach trzeba płacić, jednak istnieją różne możliwości stypendiów obniżających koszty nauki.

Również bardzo dynamiczna jest oferta szkół policealnych, które wymagają tylko ukończenia szkoły średniej. Spośród kierunków przez nie proponowanych warto ukończyć te, które dają dyplom technika.

    Wszystkim, którzy po ukończeniu technikum lub innej szkoły dającej zawód postanowią pracować polecam kursy kwalifikacyjne i staże.

 Osoby, które nie są uczniami lub studentami dziennymi mogą liczyć na pomoc Powiatowego Urzędu Pracy w Zabrzu.

Jak pomóc dziecku wybrać zawód

Niezbędnym elementem podejmowania decyzji jest poszukiwanie informacji o zawodach. Rodzice mogą motywować dziecko do znalezienia właściwych treści w internecie lub skorzystania z pomocy doradcy zawodowego.

Informacje powinny zawierać nazwę zawodu, typowe zadania zawodowe, specjalności występujące w ramach zawodu, opis kwalifikacji i kompetencji oraz charakterystykę środowiska pracy.

Możliwość wykonywania zawodu
    Zastanawiając się nad wyborem zawodu trzeba przeanalizować stan zdrowia dziecka. W przypadku wad zmysłów, niepełnosprawności ruchowej, choroby przewlekłej potrzebna jest opinia lekarza i pomoc doradcy zawodowego do podjęcia właściwej decyzji. Jednym z elementów decydujących o predyspozycjach do danego zawodu są zainteresowania.

Wpływ rodziców
    Na wybór zawodu przez młodego człowieka ogromny wpływ ma działanie wychowawcze rodziny. Oczywiście w trakcie podejmowania decyzji zawodowych wsparcie najbliższych jest niezbędne, jednak kluczem do sukcesu jest samodzielność, dojrzałość i odpowiedzialność samego dziecka.

W przeciwnym wypadku młody człowiek narażony jest na niepowodzenia edukacyjne, a w przyszłości na niezadowolenie z wykonywanej pracy.

Instytucje dla uczniów i rodziców
  • Zespół Szkół nr 10
    Ul. Chopina 26
    Tel. 32 271 11 77
  • Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
    Ul. 3 Maja 91
    Tel. 32 271 19 51
  • Centrum Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego
    Ul. 3 Maja 95
    Tel. 32 271 33 15
Data
Wydarzenie
02.09.2024
Rozpoczęcie roku szkolnego 2024/2025
12.09.2024
Konferencja szkoleniowa i zebranie z rodzicami
listopad / grudzień 2023
Próbna matura pisemna oraz próbny egzamin praktyczny i pisemny zawodowy dla uczniów klas programowo najwyższych w szkołach ponadpodstawowych; próbny egzamin ósmoklasisty
21.11.2024
Konferencja szkoleniowa i konsultacje z rodzicami
25.11 do 20.12.2024
Praktyka zawodowa w klasach 4P, 4EI, 4AC
13.12.2024
Zakończenie pierwszego semestru klas maturalnych
19.12.2024
Konferencja klasyfikacyjna klas maturalnych
20.12.2024
Spotkania świąteczne w klasach lub zespoły robocze/szkolenie dla nauczycieli.
23.12.2024 do 31.12.2024
Zimowa przerwa świąteczna
10.01.2025 do 15.01.2025
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie – część pisemna– kwalifikacja ELM.05 (klasa 4E) - kwalifikacja ELM.02 (klasa 3E)
09.01.2025
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie – część praktyczna– kwalifikacja ELM.05 (klasa 4E)
09.01.2025 do 20.01.2025
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie – część praktyczna– kwalifikacja ELM.02 (klasa 3E)
10.01.2025 do 15.01.2025
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie – część pisemna– kwalifikacja INF.02 (klasa 3I) - kwalifikacja INF.03 (klasa 2A, 2P, 4C, 4I) - kwalifikacja INF.04 (klasa 4A, 4P)
16.01.2025 do 20.01.2025
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie – część praktyczna– kwalifikacja INF.02 (klasa 3I)
13.01.2025 do 20.01.2025
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie – część praktyczna– kwalifikacja INF.03 (klasa 2A, 2P, 4C, 4I)
16.01.2025 do 17.01.2025
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie – część praktyczna– kwalifikacja INF.04 (klasa 4A, 4P)
17.01.2025
Zakończenie pierwszego semestru
23.01.2025
Konferencja klasyfikacyjna i zebranie z rodzicami
30.01.2025
Konferencja plenarna
16.02.2024
Studniówka uczniów klas programowo najwyższych w szkołach średnich
17.02.2025 do 02.03.2025
Ferie zimowe
marzec 2025
Egzaminy próbne dla szkoły podstawowej oraz szkół ponadpodstawowych
25.03.2025
wtorek
Wystawienie propozycji przewidywanej końcowej oceny klasyfikacyjnej dla klas programowo najwyższych szkoły średniej
27.03.2025
Konferencja szkoleniowa i konsultacje z rodzicami (zebranie dla rodziców uczniów klas maturalnych)
do 08.04.2025
Wystawienie przewidywanych końcowych ocen klasyfikacyjnych w klasach programowo najwyższych.
15.04.2024
wtorek
Konferencja klasyfikacyjna dla klas maturalnych
17.04.2025 do 22.04.2025
Wiosenna przerwa świąteczna
25.04.2025
Zakończenie zajęć w klasach programowo najwyższych w szkołach ponadpodstawowych
do 30.04.2025
Wystawienie propozycji przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej w klasach 3P, 3I, 3AE Technikum
05.05.2024 do 01.06.2025
Praktyka zawodowa w klasach 3P, 3I, 3AE
05.05.2025 do 24.05.2025
Egzamin maturalny
09.05.2025 do 24.05.2024
Część ustna egzaminu maturalnego
13.05.2025 do 15.05.2025
Egzamin ósmoklasisty
28.05.2025
Wystawienie propozycji przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej
29.05.2025
Konferencja szkoleniowa i zebranie z rodzicami
do 13.06.2025
Wystawienie przewidywanych rocznych ocen klasyfikacyjnych
03.06.2025 do 09.06.2025
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie – część pisemna– kwalifikacja ELM.05 (klasa 4E) - kwalifikacja ELM.02 (klasa 3E)
02.06.2025
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie – część praktyczna– kwalifikacja ELM.05 (klasa 4E)

Dni wolne od zajęć dydaktycznych – szkoła podstawowa

02.01.2025 Dzień wolny od zajęć dydaktycznych.

03.01.2025 Dzień wolny od zajęć dydaktycznych.

02.05.2025 Dzień wolny od zajęć dydaktycznych.

07.05.2025 Egzamin maturalny – język angielski, poziom podstawowy – dzień wolny od zajęć dydaktycznych

08.05.2025 Egzamin maturalny – język angielski, poziom rozszerzony – dzień wolny od zajęć dydaktycznych

09.05.2025 Egzamin maturalny – dzień wolny od zajęć dydaktycznych

15.05.2025 Egzamin ósmoklasisty – języki obce, matury pisemne, matury ustne – dzień wolny od zajęć dydaktycznych

20.06.2025 Dzień wolny od zajęć dydaktycznych

W dni wolne od zajęć dydaktycznych działa świetlica szkolna. Zapisy na te dni u pani dyrektor E. Brzezińskiej.

Dni wolne od zajęć dydaktycznych – szkoła ponadpodstawowa

02.01.2025 Dzień wolny od zajęć dydaktycznych.

03.01.2025 Dzień wolny od zajęć dydaktycznych.

02.05.2025 Dzień wolny od zajęć dydaktycznych.

07.05.2025 Egzamin maturalny – język angielski, poziom podstawowy – dzień wolny od zajęć dydaktycznych

08.05.2025 Egzamin maturalny – język angielski, poziom rozszerzony – dzień wolny od zajęć dydaktycznych

09.05.2025 Egzamin maturalny – dzień wolny od zajęć dydaktycznych

15.05.2025 Egzamin ósmoklasisty – języki obce, matury pisemne, matury ustne – dzień wolny od zajęć dydaktycznych

12.06.2025 Egzamin zawodowy – dzień wolny od zajęć dydaktycznych

13.06.2025 Egzamin zawodowy – dzień wolny od zajęć dydaktycznych

20.06.2025 Dzień wolny od zajęć dydaktycznych

Skip to content